Κρίση Πανικού - Panic Attack
Η κρίση πανικού έρχεται σαν ένα κύμα κατακλυσμιαίου στρες και φόβου. Σε λούζει κρύος ιδρώτας, νιώθεις ταχυπαλμία και δυσκολία στην αναπνοή. Μπορεί να νιώσεις ότι πεθαίνεις ή ότι τρελαίνεσαι. Μπορεί να χτυπήσει σαν κεραυνός εν αιθρία, οπουδήποτε και οποιαδήποτε στιγμή χωρίς προειδοποίηση, ακόμη και κατά τη διάρκεια του ύπνου.



Χωρίς την κατάλληλη διαχείριση μπορεί να εξελιχθεί σε διαταραχή πανικού και οδηγεί το άτομο στην αποφυγή και την απόσυρση από πολλές δραστηριότητες της ζωής του. Τα συμπτώματα συνήθως διαρκούν από 5 λεπτά μέχρι και μισή ώρα.

Τα καλά νέα είναι ότι θεραπεύονται και όσο πιο σύντομα το άτομο ζητήσει βοήθεια τόσο πιο γρήγορα θα αντιμετωπιστούν. Τι μπορείτε να κάνετε :


  • Ξεκινήστε από τον παθολόγο σας. Ένας ιατρικός έλεγχος θα αποκλείσει παθογόνα αίτια και μπορεί να σας καθησυχάσει.
  • Πολλές φορές η αγωγή με ήπια αντικαταθλιπτικά βοηθάει. Προσοχή όμως: τα χάπια ανακουφίζουν μόνο τα συμπτώματα. Όσο τα αίτια παραμένουν, η αγωγή από μόνη της δεν είναι αρκετή. Χρειάζεται παράλληλη ψυχοθεραπεία. Η γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία έχει η αποδειχθεί ως η πλέον αποτελεσματική για τις κρίσεις πανικού.
  • Μιλήστε στους φίλους/οικογένεια για το τί αντιμετωπίζετε. Μοιραστείτε την εμπειρία σας. Συχνά η κρίση πανικού συνοδεύεται από αισθήματα ντροπής, ανεπάρκειας και αδυναμίας. Αν βρίσκεστε σε δημόσιο χώρο και νιώσετε δυσφορία λόγω επερχόμενης κρίσης, η συνήθης τάση είναι η προσπάθεια να το αντιμετωπισετε μόνος (χωρίς να το αντιληφθεί κανείς). Προτιμήστε να εξωτερικεύσετε τις σκέψεις σας και να τις μοιραστείτε με όποιον είναι μαζί σας ή να τηλεφωνήσετε σε κάποιο άτομο που εμπιστεύεστε. Μην κρύβεστε στη σιωπή.
  • Εξασκηθείτε στις διαφραγματικές αναπνοές: αργές, βαθιές αναπνοές που φτάνουν μέχρι κάτω από τους πνεύμονες. Η εισπνοή πρέπει να γίνεται από τη μύτη, και η εκπνοή να διαρκεί λίγο περισσότερο από την εισπνοή. Μετρήστε γρήγορα μέχρι το 7 στην εισπνοή και μέχρι το11 στην εκπνοή. Εξασκηθείτε καθημερινά, και συγκεντρωθείτε στις αναπνοές σας κατά τη διάρκεια της κρίσης. Αν δεν την σταματήσει σίγουρα θα μειώσει την ένταση.
  • Το πιο δύσκολο κομμάτι στην αντιμετώπιση τους είναι και το πιο σημαντικό. Πρέπει να τις αποδεχτείτε ως κομμάτι της ζωής σας (αν και προσωρινό) και να μην επιτρέψετε να πάρουν τον έλεγχο της ζωής σας. Μην αποφύγετε δραστηριότητες ή μέρη επειδή φοβάστε για πιθανή κρίση. Ζήστε τη ζωή σας όπως συνήθως και όταν/αν έρθει κρίση πανικού αφήστε τη να εξελιχθεί και να περάσει και συνεχίστε τη μέρα σας.

Οι κρίσεις πανικού είναι το «καμπανάκι» του οργανισμού που δείχνει ότι υπάρχουν θέματα στη ζωή του ατόμου τα οποία συνειδητά ή ασυνείδητα αρνείται ή δυσκολεύεται να διαχειριστεί. Είναι ο τρόπος του οργανισμού να μας δείξει ότι δεν αντέχει άλλο την πίεση που προκαλούν αυτά τα θέματα, και η αντιμετωπιση τους δεν παίρνει άλλη αναβολή. Μη διστάζετε να ζητήσετε βοήθεια από ειδικό. Οι παραπάνω συμβουλές δρουν παρηγορητικά αλλά δεν αποτελούν επαρκή αντιμετώπιση. Μέσω της κατάλληλης ψυχοθεραπείας θα αντιμετωπίσετε τις κρίσεις πανικού, θα πάρετε πίσω τον έλεγχο της ζωής σας και η αυτογνωσία που θα κερδίσετε θα αποτελέσει οδηγό και για την αντιμετώπιση μελλοντικών προκλήσεων που θα κληθείτε να διαχειριστείτε.

Πώς να βοηθήσετε όταν ένας δικός σας άνθρωπος βιώνει μια κρίση πανικού:



  • Μείνετε μαζί του/της και κρατήστε την ψυχραιμία σας
  • Πηγαίνετε το άτομο σε ένα ήσυχο σημείο
  • Μην το αγγίζετε χωρίς να το ρωτήσετε πρώτα
  • Μην υποτιμάτε το φόβο του, ο πανικός εκείνης της στιγμής είναι απολύτως πραγματικός. Οπότε φράσεις όπως «δεν υπάρχει λόγος να φοβάσαι» ή «ηρέμησε» ή «όλα είναι στο μυαλό σου» δεν βοηθούν καθόλου αλλά μπορεί να επιδεινώσουν την κατάσταση
  • Μην κάνετε υποθέσεις για το τί έχει ανάγκη, απλά ρωτήστε το τί χρειάζεται
  • Βοηθήστε το να επικεντρωθεί στην αναπνοή του, κρατώντας μαζί τον ρυθμό
  • Όταν ένας δικός σας άνθρωπος βρίσκεται σε θεραπεία για τις κρίσεις πανικού :
  • Επιτρέψτε στο άτομο να προχωρήσει με τον δικό του ρυθμό
  • Έχετε υπομονή και ενθαρρύνετε το άτομο ακόμα και αν δεν τα καταφέρνει πάντα
  • Μην του επιτρέπετε/το βοηθάτε να αποφεύγει καταστάσεις που του προκαλούν άγχος
  • Μην σας πιάνει πανικός όταν έχει κρίση πανικού
  • Αποδεχτείτε την κατάσταση, διατηρώντας την επίγνωση ότι δεν θα είναι για πάντα
  • Φροντίστε τον εαυτό σας

Οι κρίσεις πανικού σημαίνουν ότι έχει έρθει η ώρα για σημαντικούς επαναπροσδιορισμούς στη ζωή του ατόμου που τις βιώνει. Αν το άτομο αποδεχθεί αυτή την πρόκληση και περάσει τη διαδικασία που απαιτείται θα κερδίσει την χαμένη του αυτοεκτίμηση και θα μπορέσει να βιώσει τη ζωή του απελευθερωμένο απο τα δεσμά του φόβου.

Να θυμάστε ότι αν και τα συναισθήματα και τα συμπτώματα που βιώνετε είναι τρομακτικά, δεν κινδυνεύετε. Μην πολεμάτε τα συναισθήματα σας, όσο περισσότερο τα αποδέχεστε, τόσο μειώνεται η ένταση τους. Μείνετε στο εδώ και τώρα, και συγκεντρωθείτε στο τί σας συμβαίνει αντί στο τι θα μπορούσε να συμβεί.. Όταν το συναίσθημα του φόβου σας κατακλύζει αφήστε το να εξελιχθεί χωρίς να προσπαθήσετε να το αποφύγετε μέχρι να υποχωρήσει. Να είστε περήφανοι για τον εαυτό σας και την προσπάθεια που καταβάλλετε. Η διεκδίκηση της ζωής που επιθυμείτε έρχεται μέσα από την αποδοχή των βιωμάτων σας και όχι τον πόλεμο εναντίον τους.